LilySlim Weight charts

Friday, December 26, 2008

KEBAIKAN DIET & EKSESAIS ( SELAIN KURUS..EHEHE)

Morning sume..arini semangat waja aku nak menaip nih..sbb semlm cuti krismas kan..jadi aku takde keje nak buat, jadi aku berpikir..dan berpikir..sambil masak pon pikirrr lagi..hehe

Semua orang tau kebaikan utama diet n eksesais ni adalah bleh menurunkan berat badan @ jadik kurus ..tapi sebenarnyer..banyakkkkk lagi kebaikan yg orang kadang2 tak nampak bila kita diet n eksesais nih..hehe..disbbkan aku byk masa terluang,aku tolong korang pikir dan senaraikan yer?hehehe..

ni adalah dari pandangan peribadi haku yer..apa yg aku rasa dan apa yg aku alami semenjak aku menjaga makan dan eksesais awal taun 2008..

1. Kesihatan

- taun lepas aku MC 6 hari ..betul2 sakit nyer..taun ni aku MC 3 hari jer..tu pon sehari tu sbb aku malas gi keje..hahaha..maksudnye sistem imun badan dah bertambah baik ..bagus2..teruskan usaha anda ye sistem imun!

- taun lepas aku kene AGE ( acute gastroenteritis - sakit perut,muntah,cirit birit yg sangat teruk ) 3-4 kali dlm setaun..mmg teruk sangat , rasa nak tercabut usus..taun ni sekali je kene, alhamdulillah ..tu pon sbb melantak mende bukan2..hehe

- selalunye aku semput kalau naik tangga,jalan jauh skit,lari skit..skang dah tak sempottt..hehe..kira masih bleh ngumpat ngan orang sebelah la walaupon tgh jalan laju ..hahaha

- kesihatan dalaman pon bertambah ..errmmm...contohnyer..ermmm...kehidupan suami isteri la..hahaha..takleh cerita lelebey la..nanti ade budak bawah umo baca plak ..

- period dah teratur skit..sebelum ni bergantung pada ubat semata2..skang dah stop sume ubat doktor , alhamdulillah dah bleh period dengan sendiri nya ..senggugut pon dah sangat berkurang ..

2. Kewangan

- Beras - dulu sehari kitorang masak nasik utk dinner 3pot untuk 3-4 org..skang dah masak 1.5 pot saje utk dinner sbb aku mkn nasik skit je mlm..kalau hubby sorang mkn masak 1 pot je..dah jimat byk tu kan? so beras kat umah kitorang 10kg bleh thn 2 bln lebey..dulu sebulan 10kg..hehe..

- Lauk - dulu slalunye kalau beli lauk ikan/udang/ayam/dgg - sekilo bleh tahan 2,3 kali msk je sbb sume kaki melantak..laki masak sedap plak tu ..skang bleh thn 5x msk sbb dia sorang je yg melantak, kitorang mkn mcm manusia normal ..hahaha..

- Baju & Seluar - kalau dulu dpt pakai saiz XL , L je..shopping complex ni mmg tak adil..baju saiz besar, harga pon mahal ..kalau saiz kecik harga murah skit..apa, dorang ingat orang yg saiz besar ni duit saiz besar gak kerr?? huhuh..so tak sampai ati nak beli baju saiz XL yg harga 39.90 selai ..
skang dah bleh pakai saiz M ..so harga dah kurang skit..kalau kat bundle siap ade jual T shirt RM10 dpt 3 helai ..hahaha..sonok eh ..

- Parking - dulu kalau nak shopping mesti nak carik parking yg dekat , biasanya kene byr la kan..tapi skang dah bleh parking jauh2..i dont mind jalan jauh nak ke shopping complex tu sbb part of my exercise ..hehe..so dah jimat la duit parking..kalau tak pon,jln kaki je la dari rumah ..hahaha..

3. Self esteem & Confidence level

- kalau dulu , asik rasa segan je nak berborak ngan org yg tak dikenali ..org yg dikenali pon segan gak sbb kita rasa mesti org tu kutuk kita dlm hati ..rasa rendah diri nak bercampur ngan orang bila g kursus ke ape ke..
tapi skang ala2 tak sedar diri skit..ramah mesra terlebey2..hehehe..ye la , takdela rasa rendah diri sangat walaupon mmg rendah kan..dan kita lebih paham mcm mana perasaan org yg gemuk sbb kita pernah berada di tempat tu ..

- takde la rasa malu nak ikut husband balik kampung or gi kenduri ..dulu aku slalu rasa laki aku mesti segan nak bawak aku gi memana sbb saiz badan aku yg double dari dia..mesti dia segan nak kenalkan ngan kawan2 dia ..skang aku perasan idong dia mesti kembang kalau nak kenalkan bini dia ni..especially kawan2 yg dtg time kitorang kawin ..sbb masa kawin gemok, skang nampak kurus..hahahaha..perasan ..perasan ..hehe

- kalau dulu jalan2 ngan adik2 aku , mesti xda org nak ngorat aku neh ..sbb tak selera aa org nak nengok..adik2 aku plak slim2 sume nyer..huhuhu..tapi skang dah ade org fewwitt2 haku neh..hahahaha..tapi aku mesti la tak layan sbb laki aku la paling ensem dan kacak di dunia nih..ehehe..

Begitulah hasil pemikiran aku di hari Cuti Krismas semalam..hehe..apa pon sbnrnye terlalu byk kebaikan yg kita akan dpt bila amalkan cara hidup sehat ni ..semoga semua ini akan jadi amalan kita sehingga ke hari tua..aminnn..

No comments:

Post a Comment