Thursday, January 29, 2009

WHAT I EAT WITHIN MEAL @ SNACK

Sebenarnyer..ramai yg tak tahan berdiet ni sbb cepat lapar ..dah tu ramai yg tak paham konsep diet yg betul adalah makan secukupnya -- DONT STARVED URSELF! jangan seksa diri korang smpai tak makan..

dulu aku mcm tu la..sarapan berat2 makan nasik lemak ke..nasik goreng ke ..mee kari ke..pastu lunch tak ambik ..alasan ? sbb masih kenyang so tayah makan.

tapi bila dah pkl 3pm camtu ..dah rasa lapar giler ..suh abg opis ni blikan pisang goreng ke kuih2 ke ..dah tu bila lapar giler..makan pon mcm org giler..tu pon tak kenyang lagik ..
KONFIRM malam akan makan dengan banyak nyer..hehehe..itu lah kesan dari ketidak bijaksanaan aku dahulu ..

begitu lah keadaan nya yg menyumbang kepada KEGEMUKAN thp melampau suatu masa dulu.

Jadi , semenjak dah mula berusaha merubah kehidupan kearah yg lebih baik dan lebih sihat..aku dah blaja bnyak cara utk overcome my hunger ( biasa la selera gajah kan..susah nak kaver..haha)

antara nya ; eat more , small quantities. eat every 3hours , makan ikut masa, JANGAN SKIP MEAL , eat SNACK so u wont feel toooo hungry bila time large meal .

mula2 mmg susah nak atur balik jadual makan kita ..tapi bila kita dah start , badan pon akan ikut tune nya sendiri , so kita takkan rasa lapar bila blum smpai masa utk makan.

ok..senjata utama melawan kelaparan adalahhhhhh.... AIR MASAK !!..memula dulu bim ske cebik bila doktor nasihat "drink more water...drink water more.." hehe
tapi bila dah biasakan diri minum byk air masak ..baru la aku mengakui kebenaran kata2 nya itu.sbb bila badan kurang air, nanti susah nak metabolise kan sume yg kita makan ..so jgn la susah kan badan kita sendiri k ?




selain tu ..bim dah bli Tesco fruits n fibre ni ..mmg membantu utk mengurangkan kelaparan sementara nak tunggu lunch or dinner..sedap plak tu sbb tak manis sangat dan rangup..mcm makan keropok la..cuma beza nye yg ni sehat dan tak rasa bersalah ..hahaha


ni mmg container kecik yg bim sentiasa simpan kat laci opis supaya anytime rasa lapar,makan makan ..

ni plak biskut IKO yg ada dlm laci kat opis jugak .kadang2 cilok kawan sebelah punyer IKO.haha.biskut ni pon bagus utk snackking.


selain tu ..kalau ade stok buah2 kat umah pon bim akan potong2 dan masuk dlm bekas n bawak ke opis . bim ske buah mcm tembikai ( manyak air so cepat kenyang ),pepaya pon ok and oso pisang. but pisang dah jarang ambik..why eh? kalau nak workout bleh la pisang.kalau nak dok depan pc baik tayah.ehehe







sebenarnye ada byk lagi pilihan makanan yg korang leh makan kalau lapar antara meal. korang nak or tak nak jer. pilihan tu atas tangan kita sendiri. bukan la bim tak makan mende2 lain but once in a while bim treat myself gak ..tapi rasa nya dah berbulan2 tak makan pisang goreng or karipap..hahaha





3 comments:

  1. hehehehe..kalau lapar buah takper yer..teruskan makan jer..ehehe

    ReplyDelete
  2. bim,

    neisya add blog bim boleh ye....

    ReplyDelete