LilySlim Weight charts

Saturday, March 7, 2009

GOT QUESTIONS ? LET ME ANSWER IT..

Kebelakangan ni ..agak ramai yg sms dan bertanya bbrp soklan pasal diet n eksesais ni. AKU BUKAN LAH PAKAR yer sekelian ..hehe.

aku hanya lah manusia biasa yg tgh belajar2 pasal diet n eksesais ni. TAPi , di sbbkan aku dari dulu mmg suka agaknya jawab soklan orang , jadi aku tak kesah nye nak tolong jawab kan segala persoalan yg bermain2 di pikiran korang tu ..yg berkenaan je la..soklan pasal boipren korang jangan tanya aku plak ..hahaha

Ada bbrp soklan yg slalu di tanya oleh geng diet yg aku nak share kat sini. supaya , bila ada org lain plak yg tanya aku bleh jawab camni je " sila rujuk blog sy ye sedari " dlm hati " cuba la baca dulu page belakang2 tu kot2 ada org dah tanya soklan yg sama "

tapi takpe..aku paham ada org mmg tak penyabar bab2 tanya soklan ni ..walaupun kadang2 jawapan ada depan mata ..hehe..

PERHATIAN : SOALAN DAN JAWAPAN NI ADALAH DLM AYAT AKU SENDIRI. RISIKO UNTUK KORANG SALAH PAHAM ADALAH TINGGI YER..HEHE..JADI , KALAU KORANG MCM TAK PUAS ATI , BLEH TANYA LAGIK 10 JUTA KALI KAT AKU OR EMAIL JE AKU - inirsha@yahoo.com . AKU BLEH CITER SMPAI ABIS PAGE KAT KORANG OK?HEHE

Lets start the Q & A !!

Q : KENAPA EH BERAT SY TAK TURUN PUN/NAIK LAGI ADA WALAUPUN EKSESAIS SETGH KOMA, JAGA MAKAN MENGALAHKAN ATLET? SCALE SY TIPU KER?

A : the number doesnt lie. kecuali scale ko rosak. hehe. berat tak turun ada bbrp sebab :-

- maybe u gain muscle , so lemak yg hilang tu berat nya dah diganti oleh berat muscle.
- maybe ko tak ckup makan. kurang makan = kurang energy = badan tak bleh nak bakar kalori =metabolisme turun = berat tak turun.
- maybe korang cheat byk sgt . 5 hari jaga makan , 2 hari melantak sukati . so how ?

ask urself , did u give ur best ?? ckup tak eksesais korang tu ? ckup tak makan? baju ada longgar tak ? yg penting fat loss , bukan weight loss semata2 ..

Q : APA WEIGHT LOSS ? APA FAT LOSS ? MCM2 LA KO NI BIM2

A : weight loss is total loss la. it can be ur body water loss+fat loss+muscle mass loss . tapi kalau fat loss , korang betul2 hilangkan lemak semata2. which is wayyy better than hilang air dlm badan. ada orang bleh lose weight smpai 5kg in a week, kenapa? sbb mungkin itu hanya kehilangan air semata2, bukan lemak. korang nak jadi kering kontang ke ataupun nak jadi sehat dan slim ?? hehe

Q : BERAT SY MMG TAK TURUN , TAPI BAJU SUAR SEMUA LONGGAR. KENAPA YE ?

A : that's mean u r losing fat ! bravo!! bukan senang nak lose fat tau. losing inches is a sign that u r losing pure fat. so lebih baik korang rekodkan ukuran badan korang dan bukan rekod berat badan semata2.

Q : BOLEH TAK SY MAKAN KFC / MEKDI / PIZZA , LEPAS TU NANTI SY EKSESAIS LA BYK2 .

A : korang rasa , boleh ker? sukati korang la kan. jgn tanya aku soklan mcm ni. bikin gua panas saja. hahaha. one of the 1st thing i do masa fasa awal2 nak lose weight is SAY GOOD BYE TO FAST FOOD. try ur best la ..i'm still trying though ..once in a while aku makan gak .haha.

Q : BETUL KE KALAU TAK MAKAN NASIK CEPAT KURUS ? MCM MEK SALAM PANTAI TIMUR NGAN AIZAT KASIK GEGAR TU KAN?

A : Personally , aku mmg tak stuju org yg anggap tak makan nasik bleh kurus cepat . walaupun byk bukti kan , tapi pada aku org yg tak makan nasik , bila dah kurus , kalau tetiba ambik nasik balik , bleh jadi badan naik lebih cepat. TAPI , kalau org kata dia tukarkan REFINED CARBS LIKE NASIK TO COMPLEX CARBS LIKE WHOLEGRAIN PASTA / BREAD , yg tu aku percaya and stuju. I still eat nasik all this while , and i still losing my weight SLOWLY. syukur la stakat ni blum pernah naik mendadak lagi . ( even if i eat like a cow! ) . Yang penting , PORTION CONTROL. take ur carbs , protein , fat and fibres ikut portion yg betul.

Q : KALAU SKIP MEAL , BLEH KURUS CEPAT TAK?

A : Never skip ur meal. dlm sehari mesti makan at least 3 large meal. bfast,lunch, dinner. key nya adalah TIMING. mesti makan masa yg teratur. sbb badan kita ni ada alarm. bila kita dah biasa makan timing tertentu , bila kita tak makan , badan akan terus pastikan lemak di simpan sebagai simpanan tenaga . sbb badan tatau bila next meal nya. tu yg badan kita simpanlemak banyak tu. Eat 5-6 small meal in a day. have a snack so u wont feel hungry most of teh time. Drink a lot of water. 2-3L per day.

Q : CAMNE NAK MULA KAN DIET N EKSESAIS NI YER? SY TAK TAU LA MANA NAK START.

A: start small. start simple. mula2 set ur goal - realistic goal. nak hilang brapa kg n brapa lama? kenapa nak lose weight?
beli penimbang yg bagus and 1 tape untuk ukur lilit badan
rekodkan berat and ukur lilit permulaan . kalau scale ada body fat % lagi bagus
plan ur diet - nak start camne? ape nk tmbh dulu dlm menu ..apa nak ubah ..apa nak kurangkan
plan ur exercise - seminggu nak eksesais brapa kali ? nak buat apa ? brapa minit ?

semuanya mesti bermula dengan " AKU MESTI.." aku mesti benti minum ais. aku mesti eksesais 3 kali seminggu. aku mesti benti makan KFC. aku mesti berusaha bersungguh2.

jangan start with "aku cuba .." aaahhh..takde makna nya korang nak cuba2. Do it or DONT.

tinggalkan segala makanan yg obviously akan buat korang gemuk . contoh ? semua org tau,tapi saja2 je buat tatau ..kan kan kann???hehehe

jangan harap kita bleh dpt badan cantik kalau diet je tanpa eksesais. nanti dah kurus geleber plak sana sini..tak nak kan?

Q : SY NAK START EXERCISE..TAPI MALU LA ORANG ASIK TENGOK2 JE.PASTU SINDIR2 PLAK..

A : JANGAN PEDULIK. keep saying to urself - i dont care. org yg tengok2 dengan muka menyindir tu mmg haruslah di abaikan. dlm usaha nak kurus ni mmg akan lebih ramai yg mencemuh dan mengejek dari menyokong. jadi korang tetapkan dlm hati, apa yg korang buat ni tak salah dan untuk kebaikan korang jugak. bila korang dah kurus nanti, ramai lah yg terhegeh2 tanya "korang makan ape?ape rahsia korang jadik kurus " org mcm ni mmg boleh blahhh..hehe

Q : BERAT SAYA NI 100KG..BOLEH KE TURUN DENGAN DIET N EKSESAIS NI?

A : Yakin Boleh. hehe. takde benda yg mustahil kecuali dengan izin Allah swt. Samada korang nak buat ke taknak je. tgk mcm The biggest loser ..lagi berat dari tu. Sebenarnya orang OBESE ada kelebihan dlm proses losing weight. Biasa nya permulaan proses lose weight tu akan lebih cepat turun berat sbb banyak lemak tak tepu dan water rentention. Yg penting, korang sanggup ke tak je nak buat. Semangat kene lebih besar dari saiz korang sendiri. Jangan cepat putus asa.

Q : SEBELUM TIDO BOLEH TAK EKSESAIS?

A : Boleh. kalau eksesais yg ringan2 saje. sebaiknya , kene dlm keadaan rehat 3 jam sebelum tido. tapi ramai yg takde masa nak eksesais kecuali bbrp jam sblum tido . yg penting , heart rate mesti normal , cool down mencukupi. Secara saintifik nya , tak elok bila otot2 kita tgh bekerja, kita berhenti dan berehat secara tiba2. jadi kalau korang eksesais sebelum tido , pastikan dah rehatkan badan betul2 , heart rate dah kembali normal ..baru bleh mandi n tido ok?

Q : KALAU TAK MAKAN MALAM BLEH KURUS TAK?

A : Setau bim , xda study yg menunjukkan tak makan malam bleh kurus. makan malam ni penting. sbb nak bg tenaga untuk badan bekerja masa korang tido. tapi masa yg dicadangkan adalah before 7pm. supaya perut ckup masa untuk mencerna , dan korang bleh tido dengan lena pastu. secara logik nya lah kan, kalau korang makan nasik pkl 10pm, tido pkl 12pm..mcm mana rasa perut ? mesti la tak selesa kan. jadi pencernaan yg tak baik akan mengurangkan metabolisme badan.susah la nak lose weight.

eisk..mcm byk giler dah aku taip ni ..ehehe..tapi sbnrnye banyak lagi soklan2 yg tak trjawab. kalau akutaip sume kang penign kepala korang nak baca. so this is just a few..kalau ada soklan lagi bleh email me anytime , nanti bleh share dengan org lain kat sini. just dont ask me "can i eat this..can i eat that ?" I can't answer that ..u need to think bout it by urself k ?

1 comment: